Wednesday 4 December 2013

Bebelan berkenaan dengan sekolah dan khilafah

Lawak sial bila teringat balik nasyid-nasyid yang dimainkan kepada aku di radio waktu bersekolah dulu. Salah satunya, lagu Arab ini: http://www.youtube.com/watch?v=SJ5kdTWnaLI. Terjemahan sebahagian daripada liriknya berbunyi begini: „China milik kami, Arab milik kami, India milik kami, semua milik kami.“ Tak ke kau terasa: “Gila bapak ah!”? Bayangkan kalau orang Kristian atau Buddha atau Hindu menyanyikan lagu dengan lirik yang sama. Rasa orang Islam akan suka tak dengan lagu ini? Pastinya tidak, sebab atas dasar apa yang mereka mahu mengisytiharkan mana-mana negara sebagai milik mereka? Tapi Muslim boleh rasakan yang apa yang dinyanyikan di dalam nasyid ini adalah dijustifikasikan, hanya kerana mereka berpendapat yang tuhan dan agama mereka ialah agama yang benar. Heh, agama-agama lain juga mempunyai pendapat yang sama tentang tuhan dan agama mereka sendiri.

Aku tak pasti sama ada pemikiran imperialisme sebegini mendapat tempat dalam minda-minda majoriti Muslim di Malaysia atau pun tidak, tapi yang pastinya, di rangkaian sekolah-sekolah Islam di Malaysia, yang salah satu daripadanya merupakan sekolah yang aku hadiri sewaktu sekolah menengah dahulu, ia merupakan sesuatu yang ditanam di dalam pemikiran kami, sama ada di dalam kelas, sewaktu aktiviti ko-kurikulum, mahupun di dalam usrah.

Muslim sibuk dengan teori konspirasi berkenaan dengan cubaan pihak ini dan itu untuk meng-anti-islah dan menakluk dunia, tapi mereka tidak sedar diri sendiri. Bagi aku, kalau adalah sekelompok manusia yang benar-benar bercita-cita untuk menakluk dunia, dengan taktik perluasan kuasa dan peperangan yang diluluskan oleh perlembagaan mereka sendiri, ia merupakan Muslim. Aku bukan bercakap sebagai seorang Islamophobe dan paranoid, akan tetapi, ini pendidikan yang aku alami sendiri apabila aku pergi ke sekolah. Aku disuapkan kisah-kisah agung zaman lampau berkenaan dengan khilafah, bagaimana ianya adalah satu-satunya sistem yang diredhai oleh Allah dan ia merupakan penyelesaian kepada penderitaan umat. Aku diajar yang membangkitkan semula khilafah ialah tanggungjawab Muslim seluruhnya.

Pembukaan?

Satu benda yang aku tak boleh faham, malah sewaktu aku masih Muslim lagi ialah kenapa Islam menjustifikasikan perluasan kuasa menggunakan peperangan dan penaklukan. Muslim tak suka menggunakan istilah penaklukan, oleh sebab itu mereka menggunakan kata alas „pembukaan“. Aku diajar yang sesebuah wilayah yang tidak duduk di bawah sistem Islam, penduduknya sentiasa ditindas oleh kezaliman sistem non-Muslim ini. Oleh sebab itu, apabila datangnya pertembungan antara wilayah non-Muslim ini dengan wilayah Muslim yang sedang meluaskan kuasanya, maka wilayah non-Muslim ini diberikan pilihan untuk menganut Islam, atau membayar jizyah, atau perang. Wilayah Islam ini boleh dikatakan sebagai wira yang bertugas untuk membebaskan manusia daripada kezaliman. Apa yang aku tak boleh faham ialah, apa jadi kalau wilayah non-Muslim ini sudah sedia aman dan makmur dalam kekufuran mereka. Cikgu-cikgu aku mungkin akan mengatakan ia sesuatu kemustahilan, dan aku pada umur tersebut mungkin akan mempercayai mereka.


Tapi perhatikan apa yang sedang berlaku di dunia. Negara-negara non-Muslimlah yang merupakan negara-negara termaju di dunia, yang paling aman dan kurang keganasan, yang menjaga kebajikan rakyat, yang menghormati hak asasi manusia, yang membuka ruang untuk kebebasan agama termasuk kepada agama kurang toleransi bernama Islam, dan lain-lain nilai positif. Maka nyatalah bahawa di sana wujudnya kemungkinan untuk kehidupan yang harmoni tanpa perlu mengikuti sistem Islam. Aku rasa sangat bertuah kerana berpeluang untuk melepaskan diri daripada delusi dan cucian otak yang terdapat di dalam masyarakat Muslim. Kerana dapat tahu yang apa yang telah disuapkan kepada aku suatu masa dahulu hanya merupakan ideologi yang terpisah sama sekali daripada realiti.

No comments:

Post a Comment