Sunday 8 December 2013

Aku boleh membaca minda?

Aku ada pengakuan yang mahu dibuat. Sebenarnya, aku mempunyai kuasa telepati yang berfungsi secara spesifik, iaitu aku berkebolehan untuk membaca fikiran mereka yang sedang membaca blog aku. Termasuk engkau. Kalau engkau fikir yang engkau boleh lari dengan berhenti membaca, aku mahu memberitahu yang sudah terlambat untuk berbuat demikian. Pengumpulan maklumat yang aku lakukan dapat dilakukan kurang daripada satu saat. Secara spesifiknya, aku hanya perlukan 1/72 saat je. Sekarang, segala maklumat peribadi engkau dah ada dalam ingatan aku. Aku tahu apa yang engkau makan tadi. Siapa dia yang mempunyai tempat istimewa kat dalam hati kau. Apa fantasi nakal engkau. Laman web apa yang kau biasa layari seorang-seorang sewaktu orang lain tiada di rumah atau pejabat. Di mana engkau kerja dan tinggal. Nombor dan PIN kepada akaun bank kau. Tapi jangan risau. Engkau boleh memadam segala memori berkenaan dengan diri engkau yang telah aku kumpul tadi dengan pergi ke mana-mana air terjun pada pukul 3 pagi dan mandi di bawahnya selama satu jam sambil menyanyi lagu Negaraku. Tapi engkau perlu cepat, sebelum aku tetiba ada selera untuk memusnahkan kehidupan seseorang.

Aku pasti yang engkau tak risau walau sesaat pun bila aku menceritakan kisah aku tadi (kalau ya, aku risau tentang kau). Kenapa? Sebab kewujudan kuasa telepati itu sendiri tidak pernah dibuktikan kebenarannya. Maka, segala implikasi yang bersangkut paut dengannya masih belum layak untuk diambil kira.

Semuanya berbalik kepada persoalan asas berkenaan dengan kewujudan kuasa telepati. Aku suka panggil persoalan ini "hipotesis pertama". Engkau boleh membentuk formulasi yang pelbagai bagi hipotesis ini, tapi mari kita setuju dengan formulasi berikut, iaitu: Kuasa telepati itu wujud. Kenyataan ini boleh jadi benar atau boleh jadi salah. Kemudian, di atas hipotesis pertama ini, terdapat hipotesis-hipotesis lain yang boleh dibina. Seperti, kuasa telepati ini hanya berfungsi apabila seorang itu sedang membaca blog Mulhid Melayu. Benar atau salah. Pembacaan fikiran ini berlangsung dalam masa 1/72 saat. Benar atau salah. Kesan pembacaan fikiran ini boleh dihilangkan dengan mandi air terjun di pagi hari sambil menyanyikan lagu Negaraku. Benar atau salah. Dan sebagainya. Kita boleh kategorikan hipotesis-hipotesis ini sebagai hipotesis sekunder. Ia sekunder kerana kebenarannya memerlukan prasyarat yang hipotesis pertama itu benar. Jika prasyarat itu dipenuhi, yakni, jika hipotesis pertama itu benar, maka barulah wujud kebarangkalian yang hipotesis-hipotesis sekunder itu benar. Jika hipotesis pertama itu salah, maka hipotesis-hipotesis sekunder itu secara automatiknya menjadi tidak lagi relevan.

Dalam alam ini, terdapat seinfiniti hipotesis yang masih belum terbukti tidak betul, dan oleh sebab itu boleh jadi betul. Contohnya, kita sekarang sedang hidup di dalam program simulasi yang dipanggil the Matrix (rujuk movie Matrix: http://www.youtube.com/watch?v=tgBViHeiSKM). Ataupun kita semua sekarang ini sedang bermimpi dalam sebuah mimpi yang jelas dan panjang (rujuk Inception, takde link bagi babak yang spesifik). Ataupun, alam semesta kita ini terkandung di dalam sebiji guli yang menjadi permainan alien (rujuk ending Men in Black: http://www.youtube.com/watch?v=EF6aEFFMxjU). Untuk melahirkan tindakan terhadap hipotesis-hipotesis sekunder kepada mana-mana hipotesis pertama di atas dasar "boleh jadi ia betul" ialah untuk bertindak dengan ketidakkonsistensi logikal. Sebagai contoh, mengapa seseorang itu memilih untuk berusaha untuk keluar daripada the Matrix untuk membebaskan kaum manusia, tapi dalam masa yang sama dia tidak berusaha untuk bangun dari tidur dengan membunuh diri (kena tengok Inception untuk faham ni)? Sebab dari segi pembuktian, kedua-dua hipotesis, Matrix dan Inception, juga tidak mempunyai apa-apa bukti untuk menyokong kebenarannya. Maka selayaknya mereka sama ada diabaikan pada tahap yang sama, atau mereka dilayan dan diambil kira pada tahap yang sama.

Bagi aku, agama juga merupakan hipotesis sekunder. Agama mengandungi banyak detail-detail spesifik seperti konsep syurga-neraka, konsep dosa-pahala, perkara-perkara ghaib dll. yang relevansnya bergantung kepada kebenaran hipotesis pertama, iaitu tuhan itu wujud. Selagi kewujudan tuhan itu masih belum dibuktikan, maka untuk mengamalkan mana-mana agama itu merupakan sesuatu tindakan yang tidak bijak. Tambahan pula, terdapat begitu banyak agama di atas muka bumi ini. Untuk mendahulukan satu agama ke atas agama-agama lain ialah untuk berjudi di atas perjudian. Perjudian yang pertama ialah sama ada tuhan itu wujud. Dalam perjudian ini, ada 50:50 peluang untuk betul. Kemudian, terbina di atas perjudian pertama tadi, perjudian kedua, iaitu agama x ialah agama yang benar. Di atas muka bumi ini terdapat sejumlah n agama. Jika setiap agama itu seperti Islam, iaitu mengakui yang hanya diri sendiri sahaja yang benar, maka kebarangkalian untuk seseorang itu untuk memilih agama yang benar ialah 1/n. Kalau engkau dulunya optimistik dengan tahuran ala-ala Pascal yang peluang untuk menangnya ialah 1/n, sekarang bayangkan kebarangkalian yang engkau betul itu dikurangkan dengan setengah, iaitu 1/(2n). Aku pasti tahap optimisme engkau tidak lagi setinggi sebelum ini. Melainkan engkau jenis yang tak munasabah dan betul-betul yakin diri.


Atas sebab itulah, aku telah berhenti solat, puasa, berdoa, mengambil berat tentang aurat, memakan daging halal, dan sebagainya. Sehingga kewujudan tuhan itu dapat dibuktikan dengan bukti-bukti yang mencukupi, ianya menjadi satu jenayah intelek untuk melakukan lompatan kepercayaan dan memilih untuk beramal dengan mana-mana agama, termasuk agama Islam. Tambahan pula, agama banyak memakan masa dan tenaga dengan ritual-ritual yang aneh dan leceh, disamping mengakibatkan bebanan psikologi dan emosi yang datang dari perasaan serba salah atas kelakuan-kelakuan yang tidak memudharatkan orang lain, seperti (dalam kes Islam) tidak menutup aurat, onani, seks luar nikah dengan kerelaan kedua-dua pihak, minum alkohol dengan bertanggungjawab, dan sebagainya. Ini belum lagi mengambil kira perkara-perkara yang jelas-jelas melanggar hak asasi manusia dan memudharatkan orang lain seperti campur tangannya di dalam menetapkan seksualiti manusia dan hukuman akibat melanggar penetapan tersebut. Lagipun, jika pendirian yang tuhan itu tidak wujud (a.k.a. atheism) boleh dikategorikan sebagai sebuah agama, maka ketidakpercayaan kepada tuhan hanya satu daripada n agama yang wujud di bumi, dan peluang mereka yang tidak percaya kewujudan tuhan untuk masuk ke neraka di dalam dunia yang mempunyai tuhan adalah sebaik orang lain, iaitu n-1/n.

Orait, aku nak pi makan bayi dan minum darah kambing hitam jap.

Sedikit kartun untuk menghilangkan bosan:




1 comment: