Thursday 29 December 2016

Ateisme ialah tanah baru, bagilah dia satu peluang

Kemurtadan besar-besaran ini ialah fenomena yang agak mutakhir. Orang risau yang hasilnya ialah nihilisme. Tak semestinya. Ini bukannya konklusi logikal yang semestinya seseorang itu rumuskan apabila dia menolak kewujudan tuhan. Makna dan tujuan kehidupan boleh dicipta secara wenangnya oleh seseorang, dan ini tidak menjadikannya kosong. Ia tak kosmik, tak samawi. Ia manusiawi, tapi ia tetap bermakna bagi seorang manusia. Sayangnya kita dah bina masyarakat yang terlalu bergantung kepada agama untuk memperoleh makna. Oh, apalah akan jadi dengan kemesraan masyarakat kalau kita tak lagi ada majlis kenduri besar-besaran lepas mencacatkan kote anak muda. Apalah akan jadi dengan kesihatan mental manusia kalau kita tidak lagi ada superman di langit untuk mendengar segala masalah peribadi kita. Apalah akan jadi dengan aspirasi manusia untuk memperbaik dunia kalau setiap satu daripada mereka tidak dijanjikan hartanah yang jauh lebih besar daripada bumi dan segala isi kandungannya.

Kenapa kita perlukan tradisi gasar dan fantasi untuk memacu pembangunan tamadun manusia? Bukankah dah sampai masa untuk kita keluar daripada fasa lama ini? Malu sial, kalau kita mendekati era mengkolonisasi planet lain, tapi dalam masa yang sama masih lagi nak percaya yang satu masa dahulu ada seorang pengkongkek budak bawah umur yang menunggang Pegasus Arabi ke angkasa untuk berjumpa dengan pencipta alam. Ini satu penghinaan terhadap intelek manusia.

Bagilah beberapa dekad lagi, bila cara hidup ateisme dah dieksperimentasi dengannya oleh ramai orang, aku rasa masyarakat mulhid akan terbukti sebagai takdelah teruk sangat.

No comments:

Post a Comment